Cirkus Alien – rozhovor

 
Před pár dny sem se zúčastnil monstrózní akce, která byla oslavou patnáctých narozenin sound systému Cirkus Alien a dnes sem shodou okolností našel zálohovaný rozhovor, který sem kdysi rozdělal s jedním človíčkem s týhle party. Věřím, že právě teď je ten pravej okamžik rozhovor pustit mezi lidi i přes to, že v podstatě nikdy nedošlo k jeho dokončení.  

 

1) UH: Cirkus Alien je na (nejen) české scéně dost známé jméno, ale i přesto bych vás rád poprosil zda by ste se mohli představit, říct něco o historii vašeho soundsystému, o jeho vývoji, smyslu, složení ap... Klidně se můžete rozepsat, protože trocha historického vzdělání nikomu neuškodí

Honza: Polovina 90. let byla takovým zajímavým obdobím, kdy byla alternativní scéna tak nějak otevřená všem novým podnětům zvenčí, ze Západu, alternativní umění, hardcore, grafitti. Kdekdo mel nutkavou potřebu něco dělat, takže vznikaly kapely různejch žánrů, umělecké projekty, squaty a všechno okolo. Když dorazily travellerske kmeny Spiral a MWC, Vox Populi a pak Bedlam, Plan B a další průkopníci free parties, měli jsme štěstí, že jsme mohli byt u toho. Nebo možná trochu smůlu:-] Jak se to vezme, každopádně to jistě par lidem vice ci méně změnilo život. Nějak přirozeně jsme s partou přátel chtěli tvořit něco podobného, začít mixovat vinyly s technem, dubem, junglem a dalšími styly... Dělat dekorace, show s ohněm, stavět soundsystém, sochy ze železného odpadu, bydlet v aute a cestovat... a dát lidem zadarmo hudbu, tanec, rituál a vše co k tomu patří, včetně psychedelického vytržení.  A taky nebývalá možnost seberealizace... Každej mohl dát kus svýho talentu a přidat něco ze sebe do celé audiovizuální show. Bylo to něco natolik jiného, než na co jsme byli zvyklí, mělo to svůj do té doby mnohým skrytý spirituální rozměr. A možnost vlastního vymezení vůči většinovému stylu. Vzhledem ke squaterskému a punkovému backgroundu lidi, co se motali kolem CA od samého začátku, to bylo taky dostatečně rebelující, nezávislé a hlavně hodně divoké…. CA organizoval free parties v létě na loukách, po zbytek roku ve squatech a alternativních doupatech po Praze a okolí. Na prvních technivalech v Hostomicích atd. V hudebním vývoji pomohla hlavně spolupráce s ostřílenými djs z UK a jejich pražským posse Technical Support, vlastni zvuk, který se dodnes proměňuje a vyvíjí přinesli Psychospores a jejich live act. A djs jezdili do Berlina, Holandska a jinam do ciziny pro tehdy v tuzemsku nesehnatelné desky s acid technem, hardtrance a hardtechnem. Většinou byly samotné parties provázeny mnohdy velmi zběsilou fireshow, ke které jsme připravili několikrát i speciální performance v maskách, s pohyblivým lešením a bizarními loutkami. Nejlepším obdobím, bylo to, kdy jsme konečně vyrazili na cestu, protože ta byla naším hlavním cílem:-] a tak jsme ve žlutém autobuse na přepravu koní a někdy i dalších autech vandrovali po štacích v Čechách a na počátku roku 2000 jsme vyrazili za hranice, nejdřív do Berlina, pak do Francie, Italie... Byl to fascinující zážitek, který jsme se v následujících letech pokoušeli opakovat. Když jsem později četl knihy o Mery Pranksters, musel jsem se smát, jaké podobně šílené příhody se nám přihodily a jaké podobně bláznivé nápady nás napadaly:-]
Bud jsi v autobuse nebo v něm nejsi... Keyseho heslo často vzpomínané Luxzem Psychosporem je hodně příznačné... Na cestách sme porůznu strávili následujících několik let... a kdo ví, o čem je tu reč, uvědomuje si jak pestrý a dobrodružný život lze tímto způsobem prožít;] Postupem času nebylo vše tak idylické jako předtím, ať už dekadence obřích francouzských teknivalů, kterých jsme se zúčastnili nebo odvracená tvář traveller sites… Ale přesto jsme poznali spoustu zajímavých, podobně naladěných lidi a navíc život v pohybu, nezávislý a svobodný...to bylo ono, to jsme hledali a nacházeli. A jak běžel čas, náš kmen se atomizoval do mnoha různých zajmů a osobních priorit, už jsme nebyli pospolu v jednom koňském povoze, ale každý měl nějaký ten kutloch na kolech a byl svým způsobem soběstačný. Navíc Ladronka, naše základna, padla. Nebylo se kam vracet. A zatímco jeden ještě hrubě pankoval, další si našel práci, co ho bavila a jiný zase založil rodinu... Takže zcela přirozeně, dnes je podoba Cirkus Alien jiná, než kdysi. Ale ta potřeba mít přátele a společný projekt kdesi porad žije a nutí nás občas se sebrat a vyvinout nějakou aktivitu, kterou následují třeba i další nově příchozí.

2)UH: Zmínil si se o tom, kořeny Cirkus alien souvisejí se squaterskými a punkovými aktivitami lidí co se kolem CA pohybovali nebo dodnes pohybují. Pokud se nepletu, tak CA se začal dávat dokupy kolem squatu Ladronka a lidí co na něm tenkrát bydleli a spravovali ho. Mohl by si něco říct o tehdejší době? O tom jak se to lišilo od toho, jak to funguje teď a taky o tom co vlastně partu punx vedlo k tomu,  že založili soundsystem? Dalo by se mluvit o tom, že jste tenkrát v tekno kultuře objevili něco co vám v hardcore punku chybělo???

Bylo to něco nového, nová forma vyjádření, nový zvuk, tanec, hudba, téma, způsob života. Takže to bylo motivující. Postupem času vznikly na Ladronce a v jejím kruhu další podobné projekty, třeba Dread Beat Squad nebo Direct Drive. Břevnovský squat byl ideálním útočištěm a prostorem pro přípravu a realizaci podobných aktivit, které byly vyhraněné vůči establishmentu, nebyl to jen hardcore punk, ale také street art kultura grafitti, hip hop a free tekno i drum n bass. Tehdy byla ta scéna kolem toho všeho menší a více propojená, dnes rozrostla do velkých rozměrů a to pozadí, na kterém to vyrůstá je odlišné a jakoby se stále musí připomínat myšlenka hnutí a principy z kterých vzešlo.


3) UH: Mluvíš o tom že: "Břevnovský squat byl ideálním útočištěm a prostorem pro přípravu a realizaci podobných aktivit, které byly vyhraněné vůči establishmentu". Mohl by si trochu detailněji rozvést, v čem konkrétně ono vyhranění spočívalo a zda se o něm dá mluvit i v současnosti??

Byl to politicky aktivní squat, který založili aktivisti anarcho - autonomní scény, sdružení kolem časopisu Autonomie. Pokoušeli se společně o komunitní bydlení, pořádání neziskových kulturních akcí, šířili informace o svém pohledu na daná témata, většinou sociální otázky, rasismus, globalizaci atd. A poskytovali zázemí... všem kdo chtěli dělat věc jinak, vybočovali z řady, nechtěli být jen poslušnými ovečkami v jedno velkém stádu a chovat se tak, jak je od nich v rámci společenských stereotypů očekáváno. Poskytovali útočiště těm, kdo odmítají neoliberální kapitalismus a výhradně jemu pořízené uspořádání systému státní byrokracie. Ačkoli byl projekt squatu Ladronka otevřený všem, byl zároveň aktivní základnou společensko - kritických skupin, takže se pražští radní z ODS ve zjitřené době po protestech proti pražskému summitu MMF a Světové banky rozhodli zakroutit mu krkem.

 

.... Zde je rozhovor useknutý a nikdy nedošlo k jeho dokončení. Původně měl vyjít v zinu Underground harmony. Během tvorby rozhovoru však zine zanikl a tak rozhovor na delší čas zamrzl zálohovaný a nevyužitý do doby než sem ho rozmrazil a hodil sem… Ale kdo ví, třeba se mi podaří k příležitosti třicátých narozenin CA rozhovor dodělat :-)

 

 
ca.freetekno.cz

BL